کد خبر: 1226320
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حنیف غفاری 

حدود چهار ماه قبل در بحبوجه جنگ غزه اتفاق خاصی در دانشگاه هاروارد رخ داد. کلودین گی، رئیس سیاهپوست این دانشگاه به اتهام یهودستیزی و عدم مهار تحرکات دانشجویی مدافع مردم غزه، ناچار شد از سمت خود کناره‌گیری کند. در آن زمان، مقامات امریکایی قصد داشتند پیام ویژه‌ای را به دانشجویان معترض در سرتاسر این کشور مخابره کنند؛ اینکه رئیس دانشگاه هاروارد نیز جرئت ابراز مخالفت با نسل‌کشی فلسطینیان در غزه را نباید داشته باشد، چه رسد به دانشجویانی که حکومت امریکا بر زندگی و تحصیل آن‌ها تسلط داشته و هر لحظه می‌تواند بسیاری از آن‌ها را دستگیر یا از تحصیل محروم کند! با استناد به همین رویکرد وقیحانه، مقامات امریکایی هزاران دانشجو را صرفاً به اتهام اعتراض در برابر ریخته شدن خون نوزادان و کودکان فلسطینی مورد هجمه و تهدید قرار داده و حتی وعده اخراج دانشجویان خارجی معترض از خاک امریکا را دادند. 
سران کاخ سفید تصور می‌کردند با برکناری کلودین گی از ریاست دانشگاه هاروارد، این پیام به رأس و بدنه جنبش دانشجویی شکل گرفته در امریکا مخابره شده و متعاقباً، مسیر هرگونه اعتراض علیه ماهیت و عملکرد رژیم متوحش صهیونیستی و حامیان غربی آن را مسدود خواهد کرد، اما آنچه امروز در دانشگاه‌های امریکا از تگزاس گرفته تا کالیفرنیا می‌گذرد، خط بطلانی بر این فرضیه پوچ کشیده است!
خیزش اصیل دانشجویی شکل گرفته در امریکا، به مرحله بلوغ خود رسیده و نه تنها از سوی لابی‌های آشکار و پنهان قدرت در این کشور مهارشدنی نیست، بلکه شاهد تعمیم آن به دیگر نقاط غرب (از جمله کشور‌های اروپایی) خواهیم بود. شاید اگر مقامات امریکایی نظرسنجی دانشگاه هاروارد مبنی بر مخالفت ۵۱ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله امریکایی با موجودیت و ماهیت رژیم اشغالگر صهیونستی را جدی می‌گرفتند، امروز شاهد این خیزش گسترده و دامنه‌دار در کشورشان نبودند، اما غرب بسیار دیر به خود آمده است!
مطالبات مطرح شده در اعتراضات دانشجویی اخیر در امریکا مشخص و گویاست؛ پایان دادن به جنگ غزه و نسل‌کشی فلسطینیان، قطع روابط دانشگاهی امریکا با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه سران رژیم صهیونیستی و حامیان نسل‌کشی غزه. تحرکات اخیر در دانشگاه‌های مختلف امریکا نشان می‌دهد که دانشجویان معترض نسبت به تحقق این مطالبات جدی بوده و حتی حاضرند هزینه‌هایی از جمله بازداشت، محرومیت از تحصیل، تهدید و شکنجه را نیز در این خصوص بپردازند. خشونت پلیس فدرال و متهم ساختن دانشجویان معترض به یهودستیزی، نمی‌تواند آن‌ها را از مسیر آگاهانه و غیرتمندانه‌ای که در پیش گرفته‌اند، بازدارد. بدون شک آنچه امروز در دانشگاه‌های امریکا می‌گذرد، نقطه عطفی در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. مقامات امریکایی درصدد بودند از طریق جرم‌انگاری اعتراض علیه جنگ غزه، دانشجویان را وادار به پذیرش نسل کشی کودکان فلسطینی کنند، اما اکنون، خود به مجرمانی بزرگ در مقابل افکار عمومی و خیزش‌های دانشجویی تبدیل شده و سایه محاکمه مردمی را بالای سر خود حس می‌کنند. تا زمان پیروزی جنبش دانشجویی اصیل مدافع فلسطین در سرتاسر امریکا و اروپا، زمان زیادی باقی نمانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار